Mode of kleding?

 

Het Experiment

 

Basisprincipes

 

Wol & linnen

 

13e eeuw: de cotte

 

14e eeuw: tijdperk van veranderingen

 

15e eeuw: het maatpak

 

Workshops & Advies

 

Links

Kleding in de middeleeuwse Lage Landen

" Middeleeuwse" kleding bestaat niet. De periode is te lang, bijna 1000 jaar, en het is een misvatting dat de gehele periode een gelijkblijvend beeld in kleding laat zien.
Ik ben gespecialiseerd in kleding van 1200 tot ca. 1480 uit de Lage Landen, het Deltagebied waar nu ons huidige Nederland toe behoort. Dit zijn in basis de gebieden die in de 15e eeuw de Bourgondische Nederlanden vertegenwoordigden.

kaart Bourgondische gebieden 1363-1477

Deze periode van 1200 tot ca. 1480, worden ook wel  de late en hoge Middeleeuwen genoemd. In deze periode was de gotiek dè bepalende invloed op alle kunstuitingen, van bouwkunst tot schilderkunst en, uiteraard ook  stijl die haar invloed liet gelden op kleding. Het deltagebied waar onze voorouders leefden, woonden en werkten, was in Europa een uniek gebied met relatief veel steden, handel en economische activiteit. Het was ook een gebied met aantoonbare invloed in grote delen van Europa.

 

Na tien jaar intensief onderzoek en experiment begin ik een idee te krijgen hoe het allemaal werkte. Er zijn basis kenmerken die voor de gehele periode gelden. De belangrijkste hiervan is dat kleding, ik bedoel bovenkleding, altijd gemaakt was van wollen stoffen, nooit van linnen. Mijn kennis wordt versterkt doordat ik theorie en beeld, in de praktijk naar (ruimtelijke) kleding vertaal. Ervaring en kennis leert mij zo hoe het werkte en waarom. Authenticiteit in modellen, werkwijzen en de gebruikte stoffen staan daarbij voorop. Ik doe hierin geen concessies.

Het gebruik van de kleding in een nabootsing van het dagelijks leven, ook wel "levende geschiedenis"genoemd, leerde me daarna veel over het werkelijke authenticiteitniveau. Het was kleding waar mensen hun functie en werkzaamheden in moesten uitoefenen. Dit betekende dat werkende llieden zich goed moesten kunnen bewegen en dat kleding die gebonden was aan een hogere status, over het algemeen wel bewegingsbeperkingen oplegde.  Correcte replica's dienen hetzelfde effect te hebben.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Vallerois 2013 foto Eliane Carramara
Hinterweidenthal 2011
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Hadewijch Hilligenbacker; pijpaarden beeldjes en historisch correcte middeleeuwse kleding